Sunday, August 27, 2006

Stradford Upon Avon

Melawat Shakespeare County

Kami bertolak dari rumah lebih kurang pukul 10.00 pagi. Perjalanan ke sana tidaklah jauh sangat hanya memakan masa lebih kurang 20 minit sahaja. sesampai di sana hujan mula turun. Kami sempat pergi ke taman di situ untuk melihat angsa dan itik yang pelbagai jenis di situ. selain dari itu kami juga sempat melihat bagaimana empangan di canal di situ berfungsi ketika bot keluar masuk.

Pemandangan di sini memang cantik. Ianya sangat bersih dan pelbagai jenis bunga di tanam di situ. Kami sempat bergambar di Sheakspare statu dan di kelilingi oleh patung-patung watak-watak dalam drama beliau seperti Hamelat, Prince Hal dan sebagainya.

Photobucket - Video and Image Hosting

Shakespear Birthplace

Kami juga berkesempatan melawat tempat kelahiran William Shekspeare. Di situ rumah beliau dilahirkan masih kukuh dan tidak diubah reka bentuk asalnya. Bangunan-bangunan di situ juga masih kekal dalam keadaan lama, walaupun di bangunan-bangunan itu premis-premis perniagaan menjalankan perniagaan berbentuk moden. Gabungan lama dan moden ini menjadikan bandar Stradford ini sangat cantik. Sebelum pulang kami sempat berkelah di taman itu sambil menikmati pemandangan yang cantik di situ.

Photobucket - Video and Image Hosting



Kena Saman

Pengalaman yang tidak di lupakan sewaktu melawat tempat ni apabila kereta kami disaman kerana tidak mempamirkan tiket pakir kereta. Kami sebenarnya tidak nampak papan tanda yang mengatakan tempat pakir itu berbayar. Nasib baik jugalah pihak Council memberi kelonggaran kepada mereka yg membayar awal kan diberi diskaun 50 peratus. Walaubagaimana pun 30 pound terbang untuk saman hari itu...hehehe...

No comments: