Wednesday, October 25, 2006

Aidilfitri Di Coventry

23 Oktober, 2006

Malam Raya

Malam raya di sini tidak sama seperti di Malaysia. Tiada suara takbir seperti di Malaysia. Jadi untuk mendapatkan mood raya, anak-anak memasang takbir raya melalui internet. Di masjid juga tiada takbir seperti di Malaysia. Masing-masing membaca takbir sendiri-sendiri sahaja.
Kebetulan sambutan raya dengan Dewali hampir serentak, jadi bunyi dentuman mercun dan bunga api, hampir sama seperti di Malaysia. Cuma tiada bunyi meriam buluh saja seperti di kampung.

Photobucket - Video and Image Hosting

Kuih Raya

Kuih raya terpaksa di buat sendiri. Tidak ada kuih "tunjuk-tunjuk" seperti di Malaysia. Jadi walaupun tiada bakat membuat kuih, aku cuba juga membuat kuih yang senang-senang demi anak-anak. Alhamdulillh jadi juga, walaupun rupanya tidak lah seindah mana. Antara kuih yang aku buat ialah kuih cornfleks, biskut kelapa, lengkong, dan kek coklet.

Photobucket - Video and Image Hosting

Baju Raya

Bagi aku baju raya tidaklah penting sangat. Baju anak-anak telah dikirim oleh emak dari Malaysia. Anak-anak memang seronok menggayakan baju raya kiriman atuk mereka dari kampung. Aku tumpang seronok saja...

Photobucket - Video and Image Hosting



Solat Aidilfitri

Pagi Raya, suami dan anak-anak lelaki bersolat raya di mesjid. Rupanya mereka sampai lewat dan mesjid dah penuh jadi mereka bersembahyang di MRC di mana warga Somalia mengadakan solat aidilfitri di situ. Khutbahpun dalam bahasa Somalia...kata suami walaupun tak faham, angguk aje lah.

Photobucket - Video and Image Hosting

Juadah Raya

Juadah pagi tu, seperti di Malaysia, aku masak nasi impit, kuah kacang, lodeh dan rendang. Jadi anak-anak puas hati sebab menu di kampung masih dapat di rasa tapi mungkin tak sama macam masakan atuk agaknya.

Photobucket - Video and Image Hosting



Aktiviti Hari Raya

Ramai juga warga Malaysia yang membuat rumah terbuka. Tradisi kunjung mengunjung masih lagi di amalkan di sini. Cuma tiada duit raya bagi anak-anak seperti di Malaysia. Nasib baik juga atuk mereka ada mengirim duit raya untuk cucu-cucunya di sini. Tapi bila di 'convert' pada pound dapat lah seorang tujuh pound...alhamdulillah

No comments: