Wednesday, October 25, 2006

Ramadhan di England

23 September, 2006

Awal Puasa dan Sahur

Hari ini bermulalah umat islam di UK menunaikan kewajipan berpuasa di bulan Ramadhan. Untuk umat Islam di Malaysia mereka akan berpuasa esok. Hari permulaan berpuasa sangat menyeronokkan bagi anak-anak. Jadi aku kejutkan mereka untuk bersahur lebih kurang pukul 4.15 pagi. Kesemuanya mudah dibangunkan, mungkin masing-masing seronok untuk berpuasa agaknya. Hari-hari yang dilalui juga tidak berapa meletihkan kerana cuaca di sini agak sejuk jika dibandingkan dengan di Malaysia.

Dugaan Berpuasa di sini

Dugaan bagi anak-anak ialah sewaktu di sekolah. Ini kerana ramai kawan-kawan yang tidak berpuasa. Anak-anak Pakistan kebanyakkan tidak digalakkan berpuasa sehingga mereka mencapai umur lima belas tahun. Aku bersyukur sebab anak-anakku berjaya menempuh dugaan-dugaan tersebut kerana mereka telah di latih sejak umur 4 dan 5 tahun lagi. Walaupun berpuasa mereka masih lagi menjalankan aktiviti sukan di sekolah seperti bermain kriket, bola sepak dan berenang. Sewaktu pergi lawatan ke Stradford pun, Imam boleh tahan puasanya walaupun ahli rombongan mengadakan "picnic" di tepi kolam di sana. Sampaikan cikgu dia kagum dengan ketabahannya... alhamdulillah...

Berbuka Puasa

Juadah untuk berbuka puasa, terpaksa di buat sendiri, kerana tiada " Bazar Ramadhan" di sini seperti di Malaysia. Jadi hari-hari terpaksa memikirkan menu yang menarik untuk anak-anak.
Nasi ayam, nasi beryani, popia, kuih koci (dibungkus dengan aluminium foil), air kacang soya, ayam panggang dan lain-lain masakan pernah di cuba. alhamdulillah, anak-anak tak cerewet. apa yang aku masak, semuanya licin.

Photobucket - Video and Image Hosting

Solat Terawikh

Suami dan anak-anak lelaki bersolat terawikh di surau berdekatan. Ini kerana untuk solat di mesjid, terlalu ramai, sampai susah hendak cari tempat untuk pakir. Jemaah yang datang, boleh tahan juga ramainya. Mesjid di sini tiada ruang untuk wanita bersolat. Jadi aku dan anak-anak perempuan besolat di rumah saja.

No comments: