Thursday, March 27, 2008

Brussels Belgium

Catatan pengalaman ketika di Brussels pula. Dari Brugge kami bertolak ke Brussels. Ianya memakan masa selama dua jam perjalanan. Sampai di Hotel lebih kurang pukul 2.40 petang. Kami menginap di President Nord Hotel yang terletak betul-betul di tengah bandar tersebut. Pada awalnya kami menempah bilik untuk 3 orang, tapi kami ada 7 orang kesemuanya. Jadi untuk keselesaan, aku tempah satu lagi bilik kerana mereka tidak membenarkan satu bilik dihuni lebih dari 4 orang. Bilik hotelnya sangat selesa kerana dari tingkap bilik kami dapat melihat pemandangan bandar Brussels yang sibuk. Harga untuk sebuah bilik ialah 65 Euro jadi untuk dua bilik 120 Euro. Mujurlah dalam Euro bukan dalan Pound.

Selesai makan dan solat, kami memulakan lawatan ke tempat-tempat menarik yang terletak tidak jauh dari hotel tersebut. Tempat yang mula-mula kami pergi ialah di Grand Palace. Kalau ke Brussels tidak kemari, rasanya tidak lengkap, kerana bangunan lamanya sungguh menarik dan unik sekali. Sememangnya pada waktu itu, ramai pengunjung di situ. Terdapat ramai juga 'muka-muka' Melayu yang aku jumpa di situ tetapi masing-masing tidak menampakkan ciri-ciri 'mesra alam'...haha (itu hanya pengamatanku saja).

Seterusnya kami ke "The Maneneken Pis", pada mulanya aku sangka tentulah besar monumennya, tapi bila sampai di situ, ianya hanyalah patung kanak-kanak sedang kencing yang kecil. Kelakar sungguh pada masa itu. Yang peliknya ramai pula pengunjung yang membuang duit mereka ke dalam kolam 'air kencing' , patung tersebut.. "B***h" juga mereka ini kan...heheh

Tempat lain yang kami pergi ialah di 'The Royal Palace' dan 'The Cinquantenaire' yang letaknya tidak berapa jauh dari situ. Setelah penat berjalan, kami cuba mencari Restoren 'HALAL' maksudnya yang benar-benar halal. Ada banyak juga restoren di situ yang mempunyai label 'halal' tetapi masih menjual arak di dalamnya. Jadi aku bertanya dengan seorang pekedai cenderamata di situ yang sungguh peramah dengan mengucapkan "Apa khabar" kepada kami kerana beliau dapat mengagak bahawa kami dari Malaysia atau Indonesia. Dia menjelaskan bahawa restoren-restoren yang ada di sini tidak di pastikan kehalalannya kerana dia sendiri was-was. Dia mencadangkan sebuah restoren yang betul-betul halal dan memberikan alamatnya. Setelah bertanya dengan beberapa orang islam di situ, akhirnya kami berjumpa juga dengan restoren yang dimaksudkan. Restoren ini adalah kepunyaan warga Magribi. Jadi kami memesan kebab ayam dan dagingnya yang sungguh enak. Sampai sekarang teringat-ingat keenakkannya...heheh.

Aku menyuruh mereka berjalan pantas kerana bimbang terlepas waktu magrib. Kami pulang semula ke Hotel setelah hari gelap. Sepanjang perjalanan pulang ke hotel, banyak penghibur dan artis jalanan yang kami temui. Pelbagai aksi yang dapat kami lihat, tapi yang paling merisaukan aku ialah 'kupu-kupu' malam yang sungguh ramai menunggu pelanggan di tepi-tepi jalan. Mujurlah anak-anakku tidak tahu dan tidak faham tentang perkara itu. Aku menyuruh mereka berjalan pantas kerana bimbang terlepas waktu magrib.



Pada keesokan harinya, kami sempat berjalan lagi di sekitar hotel sebelum memulakan perjalanan. Kedai-kedai kasut menjadi tumpuan kerana Imam perlukan kasut baru.Kasut yang dipakai ketika itu sudah robek. Puas juga kami masuk satu kedai kesatu kedai yang lain, tapi semuanya dia tidak berkenan. Memang cerewet betul anakku yang ini. Jadi kami hanya "window shopping" sahaja dan berposing di beberapa tempat yang menarik.



No comments: