Friday, August 15, 2008

Luxembourg


Perjalanan ke Luxembourg dari Brussels memakan masa dua jam. Kami sampai di City Coin Avenue De La Liberte Hotel pukul 2.45 petang. Dalam perjalanan ke mari kami berhenti di pusat 'Service'nya untuk makan dan solat. Kami bersolat di padang saja, sudah tentu tiada tempat solat atau surau khusus seperti di Malaysia. Makanan memang sudah siap sedia dalam kereta. Sebelum bertolak dari Brussels, aku sudah siap masak nasi kerana, nasi merupakan makanan rugi yang mesti bagi kami sekeluarga. Lauk yang ada ialah serunding daging, sambal goreng dan sup segera yang hanya tambah air panas sahaja. Dalam hal ini, anak-anak tak cerewet. Kalau perut sudah lapar, apa di hidang semuanya habis...alhamdulillah.
Tempat letak kereta hotel ini agak jauh kerana hotel ini terletak betul-betul di tengah bandar lama Luxembourg. Kami menempah family room yang harganya 63 Euro untuk semalam. Setelah berehar sebentar di bilik, kami mula berjalan di sekitar bandar tersebut. Tempat yang sangat cantik ialah di Old City atau City Gate yang mana di bawahnya ada sebuah taman yang sangat cantik pemandangannya. Seni bina lama masih dikekalkan. Terdapat banyak tinggalan-tinggalan sejarah terutamanya ketika zaman Perang Dunia I dan II dahulu.

Selain itu kami juga melawat Place D'Armor yang sedang di baiki. Jadi kami tidak dapat melihat sepenuhnya tempat itu kerana sebahagian besarnya di tutup. Sebelum pulang ke bilik Hotel, kami sempat turun ke taman yang cantik itu sambil menghirup udara segar dan sesi pergambaran ala hindustan..haha

Pulang ke Hotel, masing-masing keletihan. Selepas makan, masing-masing terus tidur aku sempat menelefon keluarga di kampung ketika itu. alhamdulillah semuanya sihat-sihat belaka. Esoknya ketika hendak 'checkout' ada masalah timbul kerana kesilapan komunikasi. Pihak hotel mahu suami tunjukkan resit parking sebelum mereka menyerahkan paspot kami. mungkin mereka takut kami tidak membayar 'parking' agaknya. Sementara menunggu suami selesaikan urusan itu, aku sempat membeli cenderamata di kedai berhampiran hotel.

Destinasi seterusnya ialah Zurich, Switzerland...tunggu...

No comments: