Wednesday, August 20, 2008

Geneva

Untuk meninggalkan Wangen sesuatu yang amat berat. Anak-anak meminta kami menyambung dua tiga malam lagi di sini. Tapi kami terpaksa teruskan perjalanan kerana budget yang terhad dan kami perlu mengikut jadual yang telah dibuat. Sepanjang perjalanan ke Geneva, kami banyak melalui tasik-tasik hijau berlatarbelakangkan banjaran Alps. Memang cantik, tasik yang besar itu boleh memuatkan kapal untuk belayar di dalam nya. Kami juga melalui bandar Lauzen yang cantik sebelum sampai ke Geneva setelah 3 jam perjalanan. Hotel yang kami tempah ialah Swiss Hotel terletak betul-betul di tengah bandar Geneva.

Setelah meletak barang-barang di Hotel, kami terus berjalan di sekitar bandar itu. Ianya terletak di tepi laut. Geneva merupakan bandar kedua popular setelah Zurich di Switzerland ini. Ianya terletak di Rohne River dan juga Lake Geneva. Bandar ini terkenal kerana banyak persidangan antarabangsa di adakan di sini. Sepanjang perjalanan kami di bandar ini pelbagai kaum dan etenik yang kami jumpa. Kami sempat membeli belah di kedai-kedai di situ. Jam swiss merupakan tarikan. Jam jenama Rolex, Curtis dan lain-lain memang murah harganya. Kedai cenderamata memang menjadi tumpuan pengunjung.

Setelah selesai membeli belah, kami berkesempatan berjalan-jalan di sepanjang Tasik Geneva yang cantik. Di sini ada beberapa gambar yang kami ambil sepanjang pesisiran tasik tersebut.

1 comment:

Rahman Hanifan said...

Wah, sekila baca perjalan Bu Suzana jadi pengen ikut keluar negeri. sayang belum ada kesempatan. Ngomong-ngomong ada info beasiswa S2 ga ya