Saturday, August 16, 2008

Zurich, Switzerland

Dari Luxembourg, kami bertolak lebih kurang pukul 12.30 tengahari. Perjalanan agak mencabar juga kerana jalan rayanya agak bersilang-silang dengan landasan 'Tram'. Keadaan ini agak janggal bagi suami. Ada ketikanya kereta kami hampir bertembung dengan 'Tram' tersebut, menyebabkan aku beberapa kali menekan "brek" kosong...haha. Rupa-rupanya 'tram' boleh berhenti bila-bila sahaja seperti bas. Ini agak melucukan juga kerana kami menyangka 'tram' seperti keretapi yang susah untuk berhenti. Satu lagi perkara yang jarang kami dapat di Malaysia ialah banyak sungguh terowong yang panjangnya hampir mencecah 2km, sehinggakan kami kehilangan isyarat satelite untuk "Satelite Navigation System" kami sewaktu berada di dalam terowong tersebut.

Perjalan ke Zurich memakan masa dua jam setengah. Apabila sampai di sempadan Switzerland, ada beberapa pengawal keselamatan yang bertugas hanya meminta kami menunjukkan paspot sebelum membenarkan kami memandu terus. Alhamdullillah tiada masalah di situ. Kami sampai di Allate Hotel lebih kurang pukul 3.00 petang. Pekerja Hotel di sini sungguh peramah, kami terpaks menambah sebuah lagi bilik tambahan kerana mendapati bilik yang kami tempah itu terlalu kecil untuk kami sekeluarga. Harga sebuah bilik ialah 50 Swiss Franc.

Setelah selesai makan dan solat kami memulakan lawatan di sekitar bandar Zurich. Bandar Zurich ini terletak di sepanjang sungai. Cuaca ketika itu kurang selesa kerana hujan renyai turun sejak kami dalam perjalanan lagi, selain dari itu suhunya juga mencecah 2 darjah celcius menyebabkan kami kesejukkan. Pemandangan di Zurich memang cantik. Mereka masih mengekalkan keaslian dan kesegaran alam sekitar. Pengangkutan awam yang utama ialah "Tram" yang menggunakan kuasa elektrik dan basikal. Setelah berjalan di sekitar bandar tersebut, kami kembali semula ke Hotel.