Thursday, August 21, 2008

Calais, France - Dover, England

Masa untuk pulang sudah tiba. Sepuluh hari perjalanan penuh bermakna bagi kami sekeluarga. Sebelum kami meninggalkan Gis Hotel, kami dapati "tom-tom" kami tidak berfungsi. Ini kerana sewaktu, di Disneyland air mineral yang diletak di dalam beg tertumpah lalu terkena "Nevigation System" itu. Mujur kami ada membuat 'backup'. Kami juga membawa PDA yang telah dimuat turun "Nevigation System" di dalamnya. Selain itu kami juga ada membawa peta. Alhamdulillah, ianya berfungsi dengan baik. Kami bertolak dari Paris lebih kurang pukul 12.00 tengahari.

Lebuhraya Prancis

Perjalanan ke Calais memakan masa 2 jam perjalanan dengan menggunakan lebuhraya. Lebuhraya di Prancis, dikenakan tol seperti di Malaysia. Apa yang membezakannya ialah lebuhraya Malaysia masih sesak, walaupun tol dibayar. Pemandangan di kiri kanan sungguh cantik. Rumah-rumah di sini banyak yang moden, berbanding dengan rumah-rumah di negara-negara lain. Sepanjang jalan kami dapat saksikan lukisan-lukisan graffiti memenuhi tembok-tembok jalan. Kami juga melepasi ladang-ladang anggur dan ladang-ldang jagung yang luas.Calais

Kami sampai di bandar Calais lebih kurang jam 2.00 tengahari. Calais merupakan bandar pelabuhan tua. Senibina bangunan di situ juga nampak tua dan mempunyai sejarah tersendiri. Kami sampai agak awal, sedangkan tiket ferri ditempah pada jam 4.30 petang. Kami sempat lagi membeli belah di pusat membeli belah di situ, sebelum menaiki ferri "P&O" yang akan membawa kami ke Dover.

Imegeresen

Kali ini kami dapat menikmati pemandangan Selat Inggeris dengan jelasnya. Kami duduk di kawasan terbuka sambil menikmati angin laut. Setelah empatpuluh minit berlayar, kami sampai di Dover. Semasa memasuki Imigresyen, kereta kami di tahan. semua diminta turun untuk diperiksa. Kami dapati sesiapa yang memegang paspot asing akan melalui pemeriksaan yang agak rapi. Kami diminta mengisi beberapa borang dan disoal dengan beberapa soalan sebelum dibenarkan lepas masuk.Coventry

Alhamdulillah segala-galanya berjalan lancar. Kami bertolak pulang ke Coventry dalam keadaan selamat. Kami sampai di rumah lebih kurang pukul 9.00 malam. Dengan ini tamatlah perjalanan kami ke Europah dengan jayanya.

1 comment:

mama ct said...

hehehe..rajin kak suzana masukkan entry ni.....seronok kan gi europe...rasa nak pergi lagi...swiss tu....tapi aper kan daya...ongkos n tenaga dah berkurangan ni....hehehe