Thursday, August 21, 2008

Paris, France

Destinasi seterus ialah Paris. Setelah puas membeli belah di Geneva, kami memulakan perjalanan ke Paris. "Ah, untuk meninggalkan Switzerland memang rasa sedih juga. Bukan kerana apa, ini kerana keindahan dan kecantikan negara itu memang disenangi, lebih-lebih lagi dengan pemeliharaan alam semulajadi yang masih dikekalkan, ditambah pula dengan kesegaran dan kenyamanan udara di sana. Perjalanan ke Paris memakan masa 4 jam. Kami melalui beberapa batang jalan mengikut petunjuk dari "nevigation System" atau di sini di panggil "tom-tom". Semasa menyeberang sempadan tiada masalah yang timbul. Kami melalui beberapa buah bandar di situ seperti Bern, dan lain-lain sebelum kami singgah di pusat 'service' untuk solat dan makan. Kami menempah hotel di sub urban Paris kerana kosnya yang agak murah. Hotel yang kami tempah ialah Gis Hotel yang terletak di Rue du Canal.

Hotel ini kepunyaan saudagar cina Singapura. Bilik yang kami tempah sederhana besarnya tetapi tidaklah semewah hotel sebelumnya. Apa yang penting, hotel ini dekat dengan stesyen keretapi. Kami bercadang untuk menaiki keretapi saja untuk ke kotaraya Paris dan untuk ke Disneyland. Sampai di hotel ini lebih kurang pukul 4.30 petang. Kami menghabiskan masa di bilik dan cuba mengakses internet yang disediakan di hotel. Malam itu kami membeli kebab di restoren halal berhampiran yang dijual oleh warga Algeria.

Pagi berikutnya kami ke stesyen keretapi untuk membeli tiket ke Disneyland. Agak sukar juga berkomunikasi, kerana mereka enggan berbahasa Inggeris. Kami banyak bercakap menggunakan bahasa isyarat untuk mengetahui keretapi apa yang perlu diambil untuk ke Disneyland. Perjalanan ke Disneyland mengambil masa 20 minit.

Ketika kami sampai, pengunjung sudah memenuhi pintu masuk taman tema itu. Mujur juga kami telah membeli tiket awal melalui internet, jadi masa untuk masuk dapat disingkatkan. Anak-anak memang rasa seronok, kerana Disneyland memang tempat kegemaran kanak-kanak. Semasa aku masih kanak-kanak dulupun aku memang pernah mengimpikan untuk ke Disneyland tapi tentulah itu hanya mimpi sahaja. Tetapi tatkala aku dapat membawa anak-anak ke sini, aku rasa, bagai mimpi menjadi nyata. Peluang yang ada kami penuhi permintaan anak-anak untuk menaiki permainan yang mereka suka. Pengunjung yang ramai menyebabkan waktu menunggu, sesuatu permainan agak panjang.

Kami solat di kawasan rehat yang agak tersorok di 'Dunia Aladdin'. Kami berada di sana sehingga waktu malam. Persembahan sambutan ulangtahun ke 25 Disneyland Paris dapat kami saksikan sebelum menaiki semula keretapi untuk pulang ke Hotel. Keletihan tidak terkata kerana kawasan taman tema yang sangat luas, tetapi anak-anak rasa puas. Sampai di hotel terus tidur dengan lenanya bermimpikan Eiffle Tower...haha

Pagi keesokkan harinya kami menaiki keretapi menghala ke pusat bandar. Mula-mula kami pergi ke Place Vandome yang berhampiran dengan River Seine untuk menikmati pemandangan indah sungai yang terkenal ini. Kami juga melawat Norte Dame Cathdral tetapi tidak masuk di dalam gereja itu. Aku ke sini cuma untuk melihat senibina lama yang cantik serta ia ada kaitan dengan cerita dongeng 'The Hunchback of the Norte Dame". Seterusnya kami ke Louve dengan menaiki keretapi. Kawasan elite ini tidak ramah pengunjung. Kami tidak di benarkan duduk 'lepak' di situ kerana ada pengawal-pengawal berkot hitam akan meminta kita beredar dari situ.

Destinasi seterusnya ialah 'Eiffel Tower'. Kami sampai di situ juga menaiki keretapi metro. Ramai sungguh pengunjung yang ada di situ. Kawasan pelancongan ini sungguh kotor dan nampak lama. Kami hanya bergambar dari jauh sahaja kerana untuk turun ke bawah menghampiri menara itu agak jauh sedangkan anak-anak sudah keletihan. Setelah puas mengambil gambar dan membeli belah di sekitar kota Paris ini, kami pulang semula ke Hotel.
Anak-anak merasa seronok dan puas hati dengan lawatan hari ini.

3 comments:

lonelyroseblack said...

seronok membacanya.. ;)

wan salmah said...

salam,
seronoknya jalan2 lihat negeri orang!

Suzana Abd Manan said...

memang seronok wan..:) thanks kerana sudi membaca...