Friday, June 23, 2006

Beli Kereta

7 January 2006

Beli Kereta

Sebulan lebih, tak ada kereta memang agak susah. Suami pergi University naik bas. Tak apalah sebab dia seorang. Tapi kalau nak kemana-mana dengan anak-anak terpaksa naik bas. Masa tu terfikir pula bahawa kereta adalah keperluan penting terutama bila nak hantar anak-anak pergi sekolah kalau jalan kaki memang penat. Itu satu hal lah, satu hal lagi, cuaca. Musim sejuk ni kalau jalan kaki, boleh kebas kaki, terutama bila salji turun.

Jadi kami ambil keputusan untuk beli kereta. Dah puas survey di internet, akhirnya kami ambil keputusan untuk beli kereta Honda Shuttle (kalau di Malaysia Honda Odessey, sama macam kereta kami di Malaysia dulu tapi kereta ni agak baru, tahun 2000). Harga kereta di sini tak mahal hanya 3,400 pound aje, siap dengan MOT untuk setahun( setiap kereta di UK mesti ada MOT) . Jadi kami beli kereta ni di Birmingham dengan Suhaimi.

Kereta kami ni warna silver metalic. Dalamnya tak sama dengan Honda Oddesey sebab ni versi europe. Aircon di bahagian tengah tak ada. Di sini orang tak pakai aircon sebab cuaca di sini dah cukup sejuk. Kalau musim sejuk ni kena pasang heater dalam kereta. Kadang-kadang kalau pagi nak start kereta terpaksa pasang heater dulu, sebab nak cairkan frost pada kereta.

Memandu di UK

Masa mula-mula bawa kereta di sini rasa kekok juga, sebab sistem jalan raya di sini agak berbeza dari di Malaysia. Nasib baik masa sebelum datang sini dulu, aku dan suami dah siap buat lesen antarabangsa. Jadi tak ada masalah lah kalau nak bawa kereta di sini. Di tempat aku ni jalan nya agak sempit sebab bandar ni bandar lama. Jadi kalau nak parking kena naik di bahu jalan, kalau tidak kena saman nanti. Satu perkara lagi yang agak pelik, di sini banyak betul roundabout kadang-kadang roundaboutnya kecil saja sampai silap-silap tak perasan. Pemandu di sini lebih bersopan santun berbanding di Malaysia sebab mereka akan berhenti kalau nampak orang nak melintas jalan dan sentiasa beri laluan pada kereta-kereta lain.

No comments: