Friday, June 23, 2006

Sekolah Anak-anak

5 Disember 2005

Persekolahan Anak-anak

Urusan permohonan persekolahan untuk anak-anak, suami aku buat masa baru-baru sampai. Tapi oleh kerana di sini, cuti krismas dah dekat jadi pihak council, cadangkan anak-anak aku mula bersekolah selepas habis krismas. Mizi pada mulanya tak dapat tempat sebab semua sekolah dah penuh. Jadi pihak council suruh kami buat rayuan. Yang lain tak ada masalah. Aku mohon anak-anak untuk sekolah yang dekat dengan rumah iaitu sekolah Park Gate Primary School untuk yang sekolah rendah dan President Kennedy School and Comunity Collage untuk yang sekolah menengah.

Setelah siap permohonan tu, pegawai council datang rumah untuk buat lawatan dan soal selidik pasal anak-anak. Jadi bila mereka datang, mereka beritahu yang sekolah rendah cuma ada dua kekosongan. Jadi dia carikan sekolah lain yang boleh tempatkan semua anak aku di sekolah tu. Akhirnya mereka tempatkan anak-anak aku di sekolah Holbrook Primary School yang letaknya agak jauh dari rumah aku ni. Tak apalah, sebab sekolah tu ramai Malaysian. Mizi pulak akhirnya dapat satu sekolah dengan Atul di President Kennedy. Alhamdulillah semua berjalan dengan baik.

Program dan Aktiviti untuk Anak-anak

Oleh kerana mereka lambat lagi sekolah, aku terpaksa sediakan program untuk anak-anak ni, kalau tidak mereka habis masa dengan bermain aje. Jadi aku buat jadual untuk dia membaca, mengaji, buat matematik dan melukis. Nasib baik juga aku bawa banyak buku-buku dari Malaysia. Jadi mereka ada bahan untuk membaca. Selain dari tu aku juga ada bawa colour pencil dan alat-alat tulis. Kalau nak beli, di sini mahal. Kalau yang murah tak ada kualiti, cepat patah dan warnanya tak terang. Jadi aku buat pertandingan melukis , siapa mewarna paling cantik, dapat hadiah. Jadi masa lapang mereka terisilah juga.

9 Januari, 2006

Mendaftar Sekolah

Hari ni anak-anak mula mendaftar sekolah. Jadi untuk mendaftar sekolah rendah, kami terpaksa berjalan kaki agak jauh. Terasa penat sungguh, di tambah pula dengan cuaca yang sangat sejuk ni. Sampai di sekolah, kami di sambut oleh dua orang pegawai dari council dan guru kanan sekolah tersebut Miss Henry. Kami diberi taklimat olehnya. Bariyah di tempatkan di year 6, Imam year 4 manakala Hambaly di year 3. Kelas ditetapkan berdasarkan tarikh lahir. Permulaan sekolah di sini bermula pada bulan September.

Kemudian kami dibawa melawat sekitar sekolah sebelum mereka memberikan uniform untuk anak-anakkami mengikut saiz secara percuma. Mereka ke sekolah juga tidak perlu membawa beg dan buku kerana semua buku dan peralatan sekolah disediakan oleh sekolah. Makanan boleh dapat secara percuma di sekolah kalau kita mohon. Tapi aku memilih untuk menyediakan makanan sendiri dari rumah.

Atul dan Mizi pula mendaftar di President Kennedy pada pukul 10 pagi. Sampai sekolah tersebut kami di sambut oleh Miss Hinchcliff. Dia memberi penerangan dan taklimat tentang sekolah dan uniform juga diberi percuma. Mizi akan masuk year 9 manakala Atul di year 7. Kemudian dia membawa kami melawat sekitar sekolah tersebut. Jadi Mizi dan Atul akan mula bersekolah pada minggu hadapannya dan mereka berdua akan masuk ke kelas Student Support sebelum mereka masuk ke kelas biasa.

Gambar-gambar boleh klik di http://suzanamanan.blogspot.com

No comments: