Wednesday, June 21, 2006

Penyesuaian Hidup di Coventry

3 Disember, 2005

Masalah 'Sleng'

Banyak perkara kami kena sesuaikan diri di sini. Terutamanya bahasa. Masa mula-mula sampai, susah betul nak berkomunikasi dengan orang sini. Nak kata aku tak pandai Bahasa Inggeris, rasanya tak jugak. Tapi masalah sleng mat salleh ni susah betul aku nak tangkap. Kena dengar betul-betul apa yang dia cakap. Misalnya four dengan five sebutannya hampir sama. (sebab slengnya lah) Begitu juga daughter jadi 'do er', computer jadi 'com pu er' (huruf t banyak hilang). Kadang-kadang seronok pulak bebudak ni mengajukkan sleng mat salleh kat sini, jadi bahan untuk gelak ketawa pulak.

Muslim Resource Center (MRC)

Hari Sabtu kami di bawa oleh Fendi Senior (Abang Fendi) ke MRC. Anak-anak pelajar kat sini akan belajar agama di sini. Jadi anak-anak akupun mulalah mendaftar untuk masuk sekolah Al Hidayah ni. Cikgu-cikgu yang mengajar di sinipun orang-orang melayu jugak.Di MRC ni lah, tempat orang-orang Melayu berkumpul. Orang lelakinya menjalankan aktiviti bermain badminton . Masa di sinilah aku dikenalkan dengan masyarakat Melayu di sini.

Lesen TV

Dua minggu aku kat sini, abang Fendi bawa kami sekeluarga ke car boot di Mercia. Kat situ lah kami mula-mula beli TV. Jadi, sampai aje rumah, masing-masing exciated nak tengok TV, sebab dah lama tak tengok TV. Dapat lah juga siarannya, tetapi tak berapa terang sebab tak pasang aerial. Nak jadi kan cerita, petang tu rumah kami diketuk orang. Ingatkan si tuan rumah tu datang, rupanya pegawai dari councill. Dia nak saman kami sebab tengok TV tak ada lesen. Mula-mula tu nak menipu jugak cakap tak ada TV. Rupanya dia boleh kesan, kalau kita buka TV. Jadi kamipun bagi tahulah yang kami baru sampai, tak tahu yang pasal lesen TV tu dan terpaksa le tunjuk pass port kat dia, baru dia percaya. Jadi dia suruh ambil lesen masa tu jugak, kalau tidak kena saman. Kamipun terpaksa lah bayar untuk ambil lesen tv masa tu jugak.

Solat Jemaah

Rumah yang aku duduk ni area mat salleh, jadi suami dan anak-anak nak pergi masjid jauh sikit dan masa ni kami tak ada kenderaan lagi. Sebelah rumah aku gereja angelican. Tapi hari Ahad aje ada orang. Hari-hari lain aku tengok tak ada pun. Jadi kami jadikan attic rumah kami tu surau. Setiap waktu solat jemaah kat situ sebab attic ni agak luas walaupun dah letak katil mizi dan tilam imam di situ. Mizi dan Imam bergilir tiap waktu untuk azan. Dan masing-masing aku tugaskan untuk bentang sejadah dan baca taklim selepas solat. Aku rasa itu lah cara terbaik untuk didik anak-anak supaya tahu tanggung jawab pada agama. Selepas magrib, masing-masing mengaji seperti biasa. Biar ada suasana iman dan amal dalam rumah, agar anak-anak tidak jauh terpesong walau di negara asing.

Naik Double Dacker

Masa sampai sini rasa susah nak bergerak sebab tak ada kenderaan. Jadi kami pergi mana-mana terpaksa naik bas. Sebenarnya aku sendiri dah lama tak naik bas masa kat Malaysia. Anak-anakpun, ada tu tak pernah naik bas misalnya Hambaly dan Imam. Jadi bila naik bas tu, punya lah seronoknya dia orang (termasuk le aku hehehe). Tempat yang kami pergi ialah City Center dan Tesco. Balik tu, masing-masing tak habis bercerita seronok nya mereka naik bas, siap ambil gambar lagi dalam bas . Mesti mat salleh kat sini hairan...

No comments: