Friday, June 23, 2006

Hari Raya Aidil Adha

12 Januari, 2006

Sambut Raya Haji di Coventry

Inilah first time kami sekeluarga sambut raya di perantauan. Anak-anak semua dibenarkan cuti sekolah. Masa tu tak rasa macam hari rayapun, maklumlah kami masa tu baru lagi di sini. Malam tu takbir raya sama-sama keluarga aje. Pagi tu, suami dan anak lelaki aku, pergi solat raya di masjid di Foleshill. Lepas tu mereka di jemput ke rumah Jamal. Pada hari tersebut banyak jemputan yang kami terima. Jadi tengahari tu kami pergi ke rumah Rizal, rumah Wahab, rumah Suhaimi dan rumah Abang Fendi. Mereka menyambut raya macam sambut raya puasa. Meriah betul banyak juadah yang di hidangkan. Rumah Asmilah (abang Fendi) kami makan bubur durian dengan pulut, nasi empit dengan rendang, rumah Wahab makan laksa Sarawak (isteri dia orang Sarawak), rumah Rizal makan Mee Rebus dan rumah Suhaimi masak rendang dengan nasi impit. Jadi masa ni aku dapat berkenalan dengan ramai orang-orang Melayu di sini. Anak-anak rasa seronok sebab dapat berjumpa dengan ramai budak-budak melayu.

Jemputan Makan Lagi

Hari minggu pula kami sekeluarga di jemput oleh Kak Idah ke rumah nya di Warwrick. Aku ke rumahnya dengan Nizam sebab kami dua keluarga saja yang di jemput.Kak Idah kata, dia ajak aku kerana aku baru datang dan nak berkenalan lebih rapat lagi, manakala Nizam pula sebab dia dah nak balik Malaysia. Kak Idah dan keluarga sudah tinggal di sini lebih kurang sepuluh tahun dan dia dah dapat PR (Permenant Resident) di sini. Rumahpun dia beli sendiri. Jadi malam tu kami di jamu nasi beryani. Sedap sungguh...

Sambutan di MRC

Jadi pada hari Ahad pula, semua warga Melayu di Coventry meraikan Hari Raya Aidil Adha di MRC. Jadi hampir semua orang Melayu ada di situ. Banyak lah muka-muka baru yang aku jumpa. Sebelum majlis dimulakan ucapan dimulakan oleh Penghulu Coventry (Abang Fendi). Macam-macam juadah yang ada, termasuk lah sushi...

No comments: